Kommunikation
Kommunikation - Låt Mathilda "bada i ord"
•- Berätta vad du gör
•- Benämn det som Mathilda tittar på
•- Bekräfta Mathildas signaler med ord, "jag ser att du är arg" "du sväljer, duktigt"
För att: Mathilda får möjlighet att fortsätta att upptäcka språket, att orden betyder något, kanske kan orden när de får höras många gånger kopplas ihop med en sak/händelse. Att använda sig av samma ord vid olika saker/händelser.
Tänk på att inte använda för långa och krångliga meningar!
Använd konkreta föremål och taktila tecken för dagens aktiviteter
Konkreta föremål - låt Mathilda känna
Taktila tecken - teckna med Mathildas händer
För att: öka Mathildas förståelse för vad som ska hända
Uppmuntra Mathilda att visa att hon vill mer
Ex, stoppa(säg "stopp") gungan och vänta(fråga "vill du mer") på att Mathilda visar genom kroppsspråk och/eller ljud att hon vill gunga mer. Säg "mer" när du fortsätter.
Tänk på att använda orden stopp och mer för att öka tydligheten.
För att: Mathilda får uppleva att hon kan själv påverka!
Visa Mathilda att du förstår vad hon vill
Ex. att du ser hon är ledsen. Säg då "jag ser att du är ledsen Mathilda"
Eller, Mathilda är trött säg då det... osv.
Konkreta föremål
Låt Mathilda känna på föremålet samtidigt som du säger vad som ska göras, men tänk på att inte dra en hel historia. Ex detta räcker - nu ska vi byta blöja -->nu lyfter jag på din rumpa -->nu torkar jag dig -->nu sätter vi på blöjan... osv..
Taktila tecken
Vi har fyra tecken till en början med som ska läras in och användas hela tiden.
Äta och Gå ut och Busa/Busig och Duktig
Teckna äta när det är dags att äta (ex när du satt henne i stolen så teckna äta, gör därefter ordning maten, precis innan du ger henne mat så teckna äta igen)
Teckna gå ut innan du klär på henne ytterkläder "nu ska vi gå ut", när hon är sittandes i vagn och klar sedan så teckna gå ut igen precis innan ni går ut.
Teckna Busa/Busig när ni ser Mathilda busar eller är busig. Eller om ni lägger fram förslaget att "ska vi busa". Eller om ni är ute i vagnen och Mathilda hoppar fram med rumpan så teckna busa/busig i samband med du säger ex. "du busar Mathilda".
Teckna duktig när Mathilda är duktig. Ex. om Mathilda äter med munnen så tecknar du duktig i samband när man säger "duktig".
Det ska ni från och med nu göra alltid framöver.
Låt Mathilda välja
Lek inte helt & hållet hela tiden, låt Mathilda välja
Om ni exempel kittlar Mathilda, så stanna upp då och då(säg i samband "stopp") för att fråga "vill du mer" låt henne visa med kroppsspråket och ljud om hon vill mer.
Gnäller Mathilda mitt i när ni kittlar henne så förstärk det med säg stopp och stoppa kittlingen och säg "jag ser att du inte vill".
Tecken
Äta - En hand mot mun
Gå ut - Hand mot axel
Busa/busig - hand/fingrar mot haka
Duktig - hand från pannan och snett upp
Stimulera dagligen Mathildas munmotorik ex med tandborsta, sked, leksaker
För att förbättra Mathildas förutsättningar att använda munnen till att äta.
Viktigt att använda tydliga och små meningar åt gången.
EX.
Du ska ut och gå med Mathilda, ni ska gå till tivoliparken och mata ankorna och ha sitt träning därefter i hundrastgården medans ni leker med hunden.
Då ska ni säg:
Här hemma *vi ska gå ut Mathilda*
När ni går i vagn sen härifrån *vi ska till tivoliparken*
När ni är i tivoliparken lite innan ankorna *vi ska mata ankorna*
När ni går från ankorna mot hundrastgård *nu ska vi gå till hundrastgården*
När ni är framme vid hundrastgård *vi ska ha sitt träning*
När ni ska sätta er i gräset *nu ska vi sätta oss i gräset*
Det var ett exempel på hur man ska göra i olika situationer med kommunikationen.
Benämna vad Mathilda tittar på
Vi vet egentligen inte vad Mathilda ser, men det är viktigt att förstärka
Vad Mathilda än tittar på så benämn det
Ex.
Hon tittar på lampa, dig, hund, lillebror, sin egen hand osv.
Toppen Madde! Du är otrolig!
Jag måste säga att jag tyckte detta var superintressant att läsa, även om jag aldrig träffat Mathilda. Bra jobbat mamma Madde :-)
det är ju bra att ni har börjat så här med henne.