STÅSKAL



Ståskal fick jag för första gången som två år gammal, egentligen lite sent påtänkt men men så är det.
Redan första gångerna som två åring gillade jag ståskalet, mamma la lite choklad på mitt bord för att det skulle vara ännu roligare, för doppade man fingrarna där i och sen i mun så va det väldigt gott ;)

Ståskalet har blivit en positiv sak för mig. Och det är ju så det ska vänjas såklart med alla hjälpmedel.
Och för att hjälpmedel ska bli positiva för mig krävs det att jag hamnar precis som jag ska i alla hjälpmedel, dels för trivsel och för min kropp skull så den inte växer fel. Framför allt i ståskal då och i sittande lägen. Gåstol exempel kan man inte göra fel med, nej det går inte.



När man tillverkar ett anpassat ståskal så gör man såhär!
Efter tillverkningen (formen) så får man komma dit igen prova att ligga i det för att se om det behöver anpassas någonstans. Mäter ut vart spännbanden ska sitta och bröstplattan. Man får också titta i en pärm full med massa fina design till sitt ståskal så den blir lite personlig och tjusig också. Sen får man vänta ungefär i 14dar och då får man hem den. Man får göra ett nytt ståskal effter hand när man växer, först förlänger man det gamla en gång och när man sen vuxit från det så får man göra ett helt nytt.



I ståskalet måste man ha sina "gåskor" på sig. Riktigt bra skor från ortopedtekniska som är lätta att sätta på och som alltid måste sitta rätt för göra sin rätta funktion.

Man lägger ståskalet på golvet, en kudde där mitt huvud kommer att hamna. Man lägger mig i ståskalet när jag har skorna på. Spänner fast mig nedifrån och upp. Sen ibland kan man efterspänna eller släppa loss lite grann när jag är i stående position. När man spännt fast mig så har jag en liten ögla på ryggen som man tar i och ställer mig upp utan att behöva lyfta. Men från att jag står på golv till ståställningen som ska stå så nära det går så gör man ett litet lyft över till ståställningen, sen säkrar man ståställningen så inte lillebror eller ngn annan ska öppna för mig så jag ramlar av.



Alla individer har olika syften varför man behöver alla dessa olika hjälpmedel. Vissa har kanske en gåstol bara för att den ska få vara fri med benen och vara upprätt för just den personen kan exempel kanske inte ha gåstol osv.

Syftet varför jag har gåstol som jag haft sen tidigt år 2007 är för jag är mjuk i kroppen precis som en 0-2månaders bebis är (Den utveckling jag befinner mig i). Jag behöver få bättre spänst i benen, kunna stötta på fötterna/benen i stående position, belasta kroppen/skelettet, använda mina fötter och träna min balans. Och ABSOLUT för att komma upp och se världen från den nivå som jag skulle ha gjort. Det är mitt syfte för att jag har ståskal. Dels så ligger man eller sitter man bara ner så kan de klödda riktigt ordentligt med tarmsystem osv och det vill vi ju INTE.

Ståskal ska jag helst nytta varje dag och gärna så mkt det går per dag. Det är en priotet 1 i min vardag. Att vara i mitt ståskal ger mig så mkt, dels det jag berättade här nyligen. Och så kan man göra så mkt andra akitivter när jag är stående. Så som trycka hända, prassel filten, bollar, se på film osv. Och på vår, sommar och lite på hösten kan jag även stå utomhus så får ngn köra mig. Det gillar jag massor!!! Speciellt i solen och på kullerstenarna.

Sen jag fick ståskalet början på år 2007 har följande blivit bättre:
Jag stöttar på benen ett par sekunder när mamma håller mig upprätt, kan även få för mig att själv stötta när jag står i gåstolen, har lagt märke till att det är inte farligt att sätta fötterna på golvet när jag i gåstol, har blivit stadigare i nacke och i balans när jag är sittandes med hjälp, mina ben har blivit starkare och jag gillar mitt ståskal mer för varje år.


Kommentarer
Postat av: solan

bra att du har ståskal så du kommer upp lite också.bra att du har på hjulen så du kan kanske lära dej att köra själv en vacker dag med

2010-01-14 @ 18:26:06
Postat av: Emma

Vad bra att du kommer upp och blir rak i ryggen! Och jag måste ge dig två tummar upp för det super snygga mönstret du har på skalet.



Jag hoppas att den hjälper dig att bli mer stabil i kroppen!

2010-01-16 @ 12:30:34
URL: http://emmawik.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0