Escada "Essa"

Sen jag la bilder på Essa här sist så hade hon inte rest sina fina öron, men dem står högt i det blå nu :-) Hon ser ut som en vuxen minischäfer hihi



Här ligger Essa och myser i stora puffen, och jag som köpt en rosa bädd till henne :( Hon tyckte nog mamma ska ligga i bädden och hon i puffen hihi. Fast hon tycker om att ligga i puffen med mamma, så fort mamma lägger sig i den så kommer hon platsar sig på mamsen <3



När mamma jobbar natten med mig så placerar djuren sig inne hos mig <3 Oh jag sover så otroligt lugnt då. Jag vet ju att om jag rör på fötterna för mkt så kommer Blixten att fånga dem hihi.. bäst man ligger still då ;)

I veckan så har Mamma varit med Essa på TBK träffat sina vänner, Sandra med sin ena rottis Arko. Essa fick träna att titta på :) Och lite inkallning, Sandra visade mamma en annan form av inkallning än den mamma bruka göra. Mamma tror nog det är lite steg 1 inkallning som Sandra visade, den mamma gör är kanske mer steg 2. Så mamma och jag har i veckan varit ute och tränat den inkallning då man måste vara två på den, dock behöver man va det på mammas också. Och jag tycker det är jätte kul att träna vovven. <3 Jaaa assistenten hjälper ju mig givetvis......

Sen har ju Essa varit och träffat sin kusin Destiny och busat massor, Desitny är en riktig tuffing den ;) Ensam valp från kullen så då blir de lite tuffare. Och så träffat sin morbror Ossy.. tror jag det var om mamma minns rätt??! HELT UNDERBAR Ossy, mamma vill stjäla honom med sig hem hihi.

Och så har ju Essa träffat Sandras Bella med, hennes andra Rottis. Som är såååå fin, också en hund mamma skulle vilja stjäla med sig hem hihi.. Helt underbar!!



Hunnit med väldigt mkt denna veckan, för Mamma & Essa har ju varit hos Tina med på en hundträff. Mkt givande för mamma och Essa. Essa fick lära sig att inte behöva hälsa på alla hundar, att titta på, träna med kontakten & lite bus!

Sen blev de lek med kusinernas nya valp.
Många hundträffar egentligen, men väldigt få som Essa fått leka/hälsa på ändå.
På TBK hälsade hon bara på Arko lite snabbt ju, Så hon har ju bara lekt med Destiny, Ossy, Bella & Lexi.
Hon behöver inte leka med alla minsann, det får ju inte jag ;) hihi..

Efter att Essa varit så duktig idag, så avslutade Essa kvällen med bus i 20min med Bella när mamma ändå hämtade "hundjacka" där :-)

Essa är en jätte duktig vovve, så lättlärd social framåt nyfiken & gillar att myyyysa <3

Översta bilden är från igår...i detta inlägg..
kolla bild nedan som va när hon kom till mig för tre veckor sen :) sååån skillnad!



Finaste Essa <3
Hon är en riktig mattegris hihi..
Pappa stog med gott godis i handen i ena delen av köket härom dagen men Essa valde att gå till mamma som inte hade godis ;) hihi

Imorgon ska Essa på sin vaccination! Och på tisdag är Essa 12veckor gammal, stora tjejen!


Dop för kusin Bastian

Nu va det ett par dagar sen jag skrev, rätt många dagar sen. Men så blir det ju ibland.
Vardagen har rullat på som vanligt.

Idag har vi varit på min kusins dop, Bastian.



Prästen, Jag, Morbror, Kusin Oscar, Lillebror Casper, Sassa, Christian med Bastian i famnen och Alexandra stog där framme.. Ingen ser speciellt road ut hihi...







Ja det va ngr av alla tusen bilder från dopet :)

Färdtjänst fick jag åka :-/ Taxichaffisen ringde och fick ha hjälp för ta sig hit här jag bor :-O Så svårt är de väl ändå inte att hitta hit? Eller? Jaja.. fram och hem kom jag iaf. Tycker det är positivt när man lyckas få samma taxichaffis både dit & hem.



*Dämpa er "småglin"* vart min tanke ett tag på fikan... alla de små barnen skuttade rundor o höööögljuda som de va så jag fick hålla för öronen ;)



Lillasyster lätt road och kröp omkring under borden hihi...



Morbror ser ut som en apa på denna bilden hihihihihihi ;)

Nu blir det dusch & mys resten av kvällen. Sen är det skoldags imorn!
Ska in med ett inlägg om min vovve med :)


Jag har varit saknad :-D

I helgen har det varit mormor helg för min del, men det har också blivit kalas i Göinge.
Och där träffade jag ju på resten av min familj också i lördags, Essa märkte vi inte av hon vart så duktig och höll sig till sitt ben eller sova. <3




Det va kalas för både Oscar, moster & Mogge :-)
Oscar fick en smurftröja, blåa jeans & en motorcykel av oss
Moster fick tjocka mysiga stickade strumpor
Mogge fick en finstickad tröja
Hoppas det trivs i kläderna :-)



En riktigt häftig tårta!!

Essa har under helgen traskat bort mot mitt rum men jag har inte varit där.. hon varit ledsen sa mamma, hon saknar mig för mkt. Kanske jag får ta med henne någon helg sen när hon blir större ;)

Så det har blivit massor av mys för mig & Essa må ni tro!
Kärlek <3




*Min Mathilda, säger Essa*



Vi har busat och pussats också :-D



OCH JAG ÄLSKAR DET!!!



Och det gör Essa med :-)



Mamma lyckas alltid få foton när hon har tungan ute i få sekunder hihi :)

Något mindre kul vart att min knapp gick sönder ikväll, men inte hela världen visserligen. Meeeen dem har gått sönder jätte ofta de senaste månaderna... hmm...
Så nu har mamma bytt den iallafall... Minns ni hur det gick till?? Se film nedan (varning för känsliga magar)



Det är en film från år 2010 när mamma byter min knapp...



Ny och fräsch knapp visar jag stolt upp :-)



Min glugg har ni inte missat va? ;)



Sedär ja nu drar ju skolan igång på allvar från imorgon! Imorgon blir det morgonbad med skolan... får väl se om jag är vaken... Är ju bad i veckan sen med mamsen på en eftermiddag vilket är mkt bättre :-)



Essa på bushumör, men just i skrivande stund sover hon som en stock!

Essa lekt med sin kompis Bessie i skogen i förmiddags, sen har mamma passat på kört lite övning när hon var lite trött därefter ;) Och även nu ikväll blivit lite övning, hon lär sig så fort vår Essa <3
Hon är allt en liten clown.. bara för hon lärt sig rulla runt så tycker hon att hon kan rulla runt när som helst framför mamma och få en godis hihihihi buusig...

Mamma hade helt missat... att de nu i nya året höjt högkostnadsskyddet på apoteket, fy för.. höj något annat mög istället för det som verkligen är livsnödvändigt!! FY FÖR!
Mediciner är visserligen så dyrt.. så det går snabbt dit.. Men ändå.. måste väl finnas annat att höja pris o sådant på??

God Natt med er för nu sägs det att jag ska sova
/Mathilda



Hoppas hoppas detta löser sig... måste det göra... för min skull....


Hejja hejja!

Idag drog badet igång, yeehoo va kul de va!! Och så avkoppling med som var så himla skönt, sångsamlingen var roligare än den brukar vara med, sång med tecken. Skoj!
Massor av hopp i vattnet, och mamma hon hade redan träningsvärk efter att dansat zumba igår.. så efter badet vart hon ännu mer mör i sina armar hihihihi som det kan gå ;)
Inga foton eller filmer därifrån idag, det får bli till nästa gång.. vi hade ju inte tid till sånt:)

Till kvällsmat blev det kyckling, risa & café p sås :) Mums!!! Men vart dock ingen bra mat för mig... tråkigt för jag gillade smaken..



Håller just nu på att försöka lära mig dricka ur flaska.. Ett å annan sutt tar jag... alltid nåt!
Sugförmågan har försvunnit sen jag slutade med nappen förra året... men vi försöker jobba upp den igen så jag kanske kan börja hantera flaska & dryck igen! Hejja hejja!!



Min busiga fina Essa har idag fått vara hemma en längre stund själv för första gången, en timme fick hon vara hemma själv. Och hon hade varit såååå duktig och inte gjort något dumt här hemma :-D duktig tjej!
Så ett gott ben fick hon!

Efter badet idag så åkte vi till djuraffären med Essa, där Essa fick köpa sig ett halsband med lyse i så vi ser henne bättre i mörkret ute när hon springer lös. Hon är ju så mörk så vi ser ju inte henne hihi. Och så köpte jag leversnittar till henne, och det tyckte hon om.. och tänderna får jobba lite. <3
Klippt klorna idag, men det har vi gjort varannan var tredje dag sen hon blev vår :)
(Klipper förstås inga mängder, bara så hon ska vänja sig vid det.. inge skoj att behöva brotta ner en stor schäfer i framtiden för att klippa klorna juu)



Lillasyster tyckte Essa skulle ha haklapp idag och Essa hade inget emot det :-)
Sötis!


Tannalös

Nu får det vara nog på sjukstugan här hemma! Förkylda en efter en.. men nu verka det rätt okej, pappa som fortfarande har förkylning.

Två lediga dagar från skolan, men imorgon drar de igång på allvar!
Igår hade jag ju ärenden så vart inte lönt att åka till skolan och idag har jag varit hos tandläkaren.

Igår var morbror här och jobbade med mig första gången som han hanterade knapp osv.
Alla brukar misslyckas en eller ngn gg med knapp slang osv..
Men när morbror gjorde det igår var de precis som han inte gjort något annat än mata via knapp, inte ett snesteg. Han gjorde de så bra så och all mat & mediciner kom där dem skulle :-D





Vart hos dietisten & ssk igår, där jag vägde mig och vi diskuterade mitt bmi, purbertet, kurvor osv..
Från att stå still i vikten ett långt tag nu så hade jag minsann gått ner 0,5kg.. ingen större nöd på det, men mer fick jag inte gå ner sa dem. För övrigt ser de mesta rätt ljust ut nu, man får ta vara på var dag som kommer för man vet aldrig när "turen" vänder.

Idag har jag varit hos tandläkaren, var dags för att dra tänder idag. Jag får ju inte lov att tappa dem själv så idag drogs två stycken och om ngt tag så blir de fler, då fyra stycken till är lösa men inte så grovt lösa än.
Så framtänderna rök idag!



Tannalös som jag nu är hihi..
Eftersom förkylningen min så fick jag inte ha något lugnande idag, så vi tog en chansning på att dra tänderna utan det.
Bedövningssalva, bedövningssprutor sedan for dem ut mina två bissingar :-) Och inte ett knyst sa jag, var väl busenkelt det där ;-)
Blödde dock vääääldigt mycket efteråt, så vi fick stanna kvar ett tag tills det lugnat sig.

IMORGON, JA DÅ ÄR DE MINSANN ÄNTLIGEN DAGS!!!!! :-D YEHOO


Kortisfilm om mig



Moster gjort om mig i skolarbete <3


Massor av positiv energi & käääärlek

Natten till idag så har Jennie sovit över hos oss, mys på fredagkväll & lördagmorgon goosigt!
Här ser jag på film i mitt rum :)



Såhär ser min techtalk ut nu, lite nya bilder/ljud :)



En dag så ska mamma spela in ljuden på film till er så ni kan få höra vad jag har för ljud kopplat till de olika ting.
Ikväll har det blivit massa mys med mamsen & papsen i soffan, egentid gillas när syskon sover ;)

Essa har idag fått gå i skogen på eftermiddagen, vi skulle egentligen åkt till skogen på förmiddagen med kusiner men så nu har pappa tagit över mammas förkylning och ni vet ju män... mamma säger dem tål inte att vara förkylda ;) hihi...
Essa trivdes och tyckte det var jätte kul, blev ju bara en liten tur hon orkar ju verkligen inte alls långt ÄN ;) Mötte på lite hundar också som hon dock inte brydde sig om. Mamma blir dock trött när massa folk tror de ska få komma och hälsa på lilla söta valpen så fort man går förbi... för inte vill dem hälsa på henne sen när hon blir stor och då har hon ju lärt sig att hälsa på allt & alla, så mamma fick va lite "otrevlig" och tacka nej till hälsandet.. För hon kan ju inte springa och hälsa på alla i framtiden, hon fick dock hälsa på ett gammalt par så lite fick hon hälsa iaf ;)






Ikväll här hemma så ställde lilla Essa sina öron upp liten stund, sååå gullig.

Klockan är ett och jag sover fortfarande inte, kan väl va mysigt med lilla lördags sång ibland ;)
Mamma sitter och skäller på mig att jag ska sova... tji fick hon, så fel hon har!

Micky vår lilla fotomodell, han vet verkligen hur man ska göra framför kameran.. medans Blixten inte alls vet hihi han är inte så förtjust i kameran...



Dagarna går fort, tänk det redan varit jul! Och är ju inte så länge kvar tills jag fyller år.... HOPPAS bara jag "Får" den presenten som behövs/Vill ha. Hade ju varit världens bästa present ngnsin för mig!!!!! Håll tummarna med mig!



Söta Micky, världens mest pålitligaste katt!
Men tro det eller ej, han sa till Essa igår när Essa ville ta hans svans... han säger vääääääääldigt sällan ifrån. Men är ju bra han gör det iallafall.
Sen har vi Blixten också ju.. men han är lite lömsk ibland ;) Men världens goaste ändån!
Älskar mina/våra djur, hemmet fylls av med positiv energi & kärlek och jag blir så "pigg" & "vaken".
Dem alla tre vill ju gärna vara mig nära <3

Godnatt/Mathilda



Essa tycker om mitt hår

Jag vart pigg & glad när jag kom hem från skolan idag :-)
Blev förstås alla måsten, men sedan lite slapp & bus med Essa och Mira.
Lillebror vart på sånt himla humör idag så han höll sig framför en film! Man får inte vara med och leka om man inte
kan bete sig, men sen blev han på super bra humör senare & fick vara med på bus innan nattedags :-D




Essa tycker om mitt hår, det kan vara hiiimla gott att smaka på tycker hon ;)
Även mina fingrar, men hon biter "niper" inte mig så hårt. Och hon slutar när jag "Säger" till oftast:)



Essa har börjat förstå väldigt bra vad hon heter, och idag har vi haft lite byteshandel "tack & varsågod".. eftersom vi har små planer i bakhuvet att hon ska kunna hjälpa mig lite framöver :-) Och kontaktövningar som vi började lite smått med i går kväll, som hon inte alls va med på noterna om först.. men plötsligt ikväll va väldigt duktig. Duktig tjej!
Dag 1 AVSKYDDE hon halsband & koppel, men idag så hade hon inte så mkt emot det. Så hon vänjer sig snabbt! Går med koppel liten sväng om dagen här omkring för att hon ska vänja sig.

Men så får man inte glömma, att hon måste få vara valp med :-) Precis som barn måste få vara barn!

Nu ska jag sova vidare här, och hoppas på mamma inte snyter sig för mkt inatt eftersom hon är förkyld ;)
Godnatt


Stolt mamma

Undras vart livet hade varit om inte just denna Mathilda kom till oss för snart sju år sen??

Ofta som jag tänker på det, vart hade man då bott liksom, vad hade man haft för bil, hur många tusen barn hade man haft ;) Osv osv...

Men jag är verkligen överlycklig över just den Mathilda jag fick, världens bästa & finaste. Som vet hur man tar vara på livet, att man ska vara glad för varje dag och aldrig ge upp sina hopp.
Att gång efter gång aldrig tänker ge upp sitt liv!

VÄRLDENS BÄSTA MATHILDA!
Stolt mamma är bara förnamnet


Escada "Essa"

Team Mirax Escada
"Essa" som vi kallar henne







Här är de full fart framåt på Essa :-)
En framåt, duktig, social & mysig lite tjej!
Idag har vi ringt & bokat vetrinärtid till lilltjejen för vaccination på 12veckor dagen, fy sikken present :(


Bekantat mig med vovven idag

Jag tycker det är rätt kul att "psyka" folk med mina ögon hihi.. är så många som tycker jag är läskig då hihi :) Så därför bjuder jag på denna bild :-D



Idag blev det hemma från skolan, men imorgon blir det skola!
Varit så förkyld och behövde ta igen mig lite. Nu har även mamma & Mira åkt på förkylning.



Så idag har även jag & vovven passat på att bekanta oss lite mera. Och vovven är jätte snäll & söt, vääldigt mysig att ligga & sova med :) Hon har funnit en plats på mitt rum och en plats i tvrummet som hon nog tycker bäst om.



Hon nips lite med sina bissingar men det gör inte ont, men hon får skäll av mig om hon jagar mitt hår så nu har hon nästan slutat med det. Ja tycker inte om när någon drar mig i håret, det vet förhoppningsvis även lillasyster om..........



Nästa vecka ska jag till tandläkaren, dra ut tänder! Ja jag får ju inte låta dem tappas av sig själv då jag lätt sväljer fel, och några tänder vill jag inte ha i fel strupe! Nope, så det blir tandläkaren för att dra ut dem istället. Undras hur många de kommer att dra nästa vecka, då en är RIKTIGT LÖS medans jag har fem lösa till.. tror iallafall det kommer bli minst två stycken som åker ut.

Här är så mkt postiv energi här hemma nu för tiden, året har börjat bra! Och året 2011 slutade kanon.
Och detta år ska nog bli super :-D Det som är negativt nu är förkylningar ;) Men vi klarar oss nog ändå hihi.

Tack för ni i min omgivning gör mina dagar så bäst! <3


Dagen i bilder!

Dagen idag har varit massor av mys & bus med mamma. Och så har vi städat :-) Duttiga vi!




Mamma fick ge sig med sitt gnällande på nackspärr & ta hand om mig idag :)



Jag äter nestlés barnmat spaghetti & köttfärssås, mums!

I eftermiddag blev det bus med Loke!!





Haft en bra dag!



Spännande dag imorgon varjefall :-D

SOV GOTT ALLESAMMANS, Imorgon beger jag mig till skolan!


Idag äntligen !

En längtan mindre.. men ett hjärta större, med plats för en till i vår familj <3 Idag äntligen!! <3



Välkommen till oss <3


Godnatt




/Mathilda


STORA TJEJEN

Jag råkar har världens bästa tjej!




Starka Mathilda
"Pippi kan slänga dig i väggen"


Snart är det april, då blir Mathilda 7år gammal. Detta är helt svårt att förstå, tiden har gått så sakta men ändå så jääätte fort! I år ska Mathilda ha sitt första barn-kalas/disco! Ska bli jätte mysigt, och "släktkalaset" kommer istället bli mindre, annars blir det för mkt. Varför bjuda de man inte träffar så ofta? även om man inte menar något illa. Men ni förstår säkert? Det känns väl ändå lite knäppt om vi ska bjuda hela släkten när man aldrig träffar hälften typ eller knappt ngn kontakt. Kan inte vi/dem ta tag i att ses annars så tycker jag det känns jätte dumt att bjuda in på kalas "kom o ge presenter" känns det mer som! 

Så släktkalaset blir lite mindre, så blir det istället barn-kalas/disco som jag också tror Mathilda tycker är mkt roligare ;) Lägger störst fokus på det!



Undras om det kommer ngn snö??
Finns dem som uppskattar vintern lika mkt som sommaren :)

/Madde


Skaka av lite känslor

En tid som denna då det far rundor massa tankar i huvudet, är både påfrestande & stressande samtidigt som det kanske också är nyttigt..?!
Man vänjer sig nog aldrig riktigt vid tanken, livet.. så som det är... även om man accepterat det, givetvis!
Men hur man vill leva livet, hur man KAN leva livet.. med en flicka som Mathilda, dygnet runt assistans och allt annat kring henne som är en djungel.
Hur vill man ha assistansen, man tänker så mkt på Mathilda.. men man har också ett helt gäng assistenter att tänka på.. se till så dem har det bra, samtidigt som vi själva ska må bra. Ofta ofta glömmer man ju bort sig själv, att se efter sitt eget mående. Hur mycket man själv vill jobba med fröken och när man vill bara vara mamma..
Hur man gör så det ska bli rätt för syskon... hela familjen.. hur man förklarar för släkt & vänner "vad är assistans, hur lever man sitt liv med assistans, vad är viktigt"
DJUNGEL!

Assistans är inget vi mår dåligt över.. egentligen. Men vissa tidpunkter på dygnet är det riktigt håårt att ha assistans på, givetvis är det på natten. Vi kan inte springa upp mitt i natten som andra helt näck för ta ett glas vatten, NEJ halvvägs ner för trappan så kommer man på "SHIT JAG MÅSTE TA PÅ MIG NÅGOT!!"
Assistans är guld värt, vad skulle vi gjort utan??!! För att familjen ska fungera "så normalt som möjligt" så krävs det assistans. En fullt fungerande familj. Men det är väldigt mycket som behövs för det ska bli så bra som möjligt..

Hur svårt är det inte att hitta assistenter som "klär en" perfekt.. såklart vill man ha perfekta assistenter!! Som passar in hos oss, man vill inte behöva störa sig på någon, och man vill att även dem ska tycka om en, inte känna dåliga vibrationer mellan oss.
Kan där tillägga att det just nu känns PERFEKT!
Något som också är viktigt även om assarna inte jobbar tillsammans så måste dem ändå kunna fungera ihop, meddela varandra saker, vara trevliga vid skiftbyte, de måste vara en bra grupp! Även om man har många bra assar och några mindre bra så är det inte bekvämt för oss, man vill såklart att det inte ska finnas en enda brist.. därav är personlig assistans yrket ett mkt mkt svårt yrke för både assistenten och de assistentberättigade.
Gruppen i helhet måste vara perfekt för att det ska kännas perfekt! Och Perfekt är precis vad vi känner nu!

Assistansen är en mkt stor del i vårat liv, som är viktigt att den ska fungera.
Man har fått slängt så många ggr av andra i ens omgivning "asch är väl bara till att vänja sig vid personen som är sur i bemötandet" osv...
Tyvär blir man ju inte riktigt insatt i det för än man själv är där. Och nej det säger väl ändå sig självt att man INTE ska tillåtas vänja sig vid det!!! Helt klart måste assistenterna komma till sitt jobb med ett trevligt bemötande, sen är man inte alltid på bra humör men som personlig assistent och över huvudtaget när man jobbar med människor så måste man tänka på människorna man möter.

Så mycket annat är stora delar i vårt liv precis som i alla andras..
Och de senaste typ två veckorna då jag jobbat med Mathilda jätte mycket så har jag mått jätte dåligt... även om det kanske inte synts??! Vad vet jag, jag har ju inte sagt ngt.. och min omgivning är väl inte tankeläsare även om man ibland skulle önska det :) för det kan vara så svårt att berätta saker & ting.. Eftersom man aldrig vet hur pass människor försöker förstå en & verkligen lyssnar... Så vad blir bemötandes när man berättar? Kanske ännu jobbigare.. så man överväger att istället vara tyst, hålla det för sig själv.

Dessa veckor så har jag inte mått dåligt av att jobba mkt med Mathilda, tvärtom HELT underbart!
MEN nackspärren som jag nu besitter... kanske är den pga dessa veckor ? Då man konkat upp rullstolen i bagagen titt som tätt... Vi har en seat alhambra, älskar den bilen! Men att vara själv med Mathilda och lyfta upp och ner denna TUNGA rullstol som har alla dess olika inställningar man kan tänka sig.. alltså ingen vanlig rulle som går att fälla ihop till en pannkaka. Bilen vår är rätt hög, och mina ben som brukar vara vita/bruna ;) är nu BLÅA av denna rullstol som jag slagit mig på hela tiden vid dessa lyft.. Och troligen är den grymma jävliga nackspärren därifrån med kanske..

Detta har lett mig till att se över att skaffa annan bil... Vilket det nog kommer bli, inget förhastat beslut på två sekunder.. Vi får se hur och vad det blir... men antagligen om cirka 2½-3månader så kommer det ske en lättnad för mig att köra iväg med min dotter. Att på en halvtimme bestämma att vi kör om en timme dit och dit.. och där man hamnar sedan kunna bestämma NU kör vi hem eller vi kör hem exakt då & då. Att spara på mig själv, att trivas bättre med en bättre tillgänglighet och ett par snäpp bättre att kunna leva mer "normalare" liv med min dotter, kunna ta med henne precis överallt utan att känna det är jobbigt lyfta in o ur den stora tösen och tunga rullen. Det är en jobbig process att lyfta in & ut!! Lika så en jobbig process att åka till människor som har ett par trappor upp till sitt hem, ibland sträcker vi oss till att åka till vissa med trappor men det är banemej inte ofta, för det är en jobbigt process även om det kanske inte ens är jag som lyfter rullen.. det är så oehört svårt att beskriva hur man känner.

Vi har iallafall slutat att lyfta upp en för ett par trappor, det funkar inte, det är inte rätt, ALLA människor kan tappa greppet.. och speciellt om det är tungt givetivs, den risken vill inte vi ta med vår dotter.. börjar hon krampa är risken väääldigt stor att hon tappas i sådant skede. Så nej tack, tyvär är de inget alla i vår omgivning accepterar, tycker vi är tramsiga osv.. Alla har väl rätt att bestämma över sina barn?? Antar att många föräldrar säger nej till sina barn att hoppa i trappan, rent sagt tramsa när de är i en trappa... fatta, det är samma risk med att bära Mathilda en massa i trappor om inte värre. Vi avstår för mkt trappor och hoppas istället att vår omgivning visar hänsyn till det och om de vill träffa Mathilda, då kommer hit istället. <3 Mathilda samt vi känner också oss mindre besvärade då..som ni säkert förstår.

Mathilda i sig själv att hon har en grav utvecklingsstörning eller svår ep eller hjärnsynskada osv... det "bryr" vi oss inte om (Förstå mig rätt)... Men det är de praktiska runt om som verkligen gör att man tappar orken ibland och i denna sits så är de svårt antagligen... att få hjälp & stöd, för det är en sits som inte många förstår sig på.
Oh jag mår väldigt dåligt över detta nu.. att inte kunna fara iväg med Mathilda precis när & hur jag vill, visst de kan jag.. men att konka upp denna rulle i seaten ... NEJ det går inte mer. Det här ska ordnas!!


I veckan har vi två saker vi längtar efter att göra, spännande! Man mår alltid bäst av lite längtan & Hopp.


Det var skönt... få ur mig lite.. men känner där är mer... men måste ta en paus
/Madde




Snart ÄNTLIGEN dags!



Nu är det inte länge kvar, bara 1½ vecka tills jag & mamsen börjar bada och så kommer vi ju ha Caroline som stöd & Hjälp även varje gång. Jag har ju blitt lite tyngre med åren, annat än jag är på filmen ovan där jag är 4år gammal, nu är jag ju snart 7 år gammal :)

Ska bli spännande och se hur jag reagerar på badet första gg nu efter så lång tid.


Kvällsdans för två år sen :)


Barnakuten

Jag har lite svårt att sova ikväll, näsan är täppt & jobbig.
Precis fått mig en ny blöja varjefall, den måste ju verkligen bytas ofta nu.

Vart ju på barnakuten i fredags, inte för det var livsakut men akut va det för ONT gjorde det.
Illröd som jag vart i rumpen som blödde och vid knappen, svamp gör för jädra ont! Så har nu cortison mot det som verka hjälpa rätt bra. Något bättre har det blivit iallafall.
Därav ännu viktigare att byta blöja ofta på mig, svider ju som bara den. Och svamp gillar ju fukt, så bort med kisset så fort som möjligt.

Nuu så lägger jag mig till rätta så godnatt med er :)

/Mathilda


Nejnejnejneeej..

...Det här är ju inget bra!!



För nu har jag blitt förkyld, vilket brukar innebära massor av inhalationer och även sjukhusvistelse! Men det hoppas vi inte på.. Håll tummar & tår på förkylningen stannar där den är nu och inte blir värre.

Jag snarkar som tusan, blir ju lite jobbigt att andas när jag mest andas med min näsa & nu har även ögonen börjat rinna :-( Jobbigt.....

Är bara till att hoppas på det bästa, är ju mest mamma som hänger läpp än sålänge ;)


Yeehoo!

Efter en vanlig dag så här, så avslutar jag dagen med filmtittande med lillebror på mitt rum. Så avslutas nästan varje kväll nu för tiden, lillebror släpper in mig lite mer på livet nu mera :-D



Trots systemkamera i hemmet så använder mamma såå sällan den, blir tråkiga mobilfoton :(



Idag har mamma gjort vid bloggen lite, för lite uppfräschning behövs ju ibland!
Lila döskallar blev ju fräsigt.

Fick idag veta att jag kommer få följa med till Ölands djurpark i sommar, yehhooo! Familjen provar ju alla saker utan mig först så de vet att de funkar ta med mig, tyvär är inte denna värld så handikappanpassad alltid.
Men Ölands djurpark och safaristugorna där är kanon märkte familjen i sommras, så jag får åka med och titta alla djuren & kanske klappa några?! :) Och bada samt åka karuseller, yehoo va jag längtar.. Är ju ett taaaaaag dit, men tiden går ju så fort.



Djur ger mig så mycket energi, jag blir liksom mer "vaken". Och det är sååå gosigt med djur, kanske inte djuret på bilden ovan är så gosigt ;) Men katter & hundar exempel..
Hästar kan jag inte påstå jag blir "vaken" av för på dem somnar jag ju hahaha..



STORT TACK!

Hooooojoj så trött jag vart idag också efter fritids.. ja de kommer nog bli många trötta dagar när skolan drar igång på riktigt nästa vecka. På tok för mkt ledighet, så här mycket får det aldrig bli igen, får bli mer fritids vid ledigheterna då jag hamnar i fel rytmen.

Imorgon är de mammadag, mamma som jobbar med mig imorgon.
Jag & lillebror med ass har byggt kojja idag på rummet av mina blöjkartonger som kom med leverans idag.
Hihi så skoj, tak och allting :)

Så nu är det slutet på lovet, i nästa vecka drar vardagen igång igen. Härligt!! Det mår väl ändå alla bäst av egentligen att inte ha en massa lov, man ska inte ha för mkt fritid det är för tråkigt :-)

Året har börjat väldigt bra för familjen här hemma, känns som det kommer bli ett kanon år 2012.
Man lär sig med åren hur man ska välja i livet, hur man ska leva, vad man tycker om att göra, vad man inte trivs med... så egentligen så kan det ju inte bli mer än bättre för var år som går.. ellerhur?! :-)

Visst är de väl tråkigt att få bekräftat att det finns människor som inte bryr sig om en, men vi mår precis lika bra ändå allihop.. man ska inte ödsla energi på tråkigt ting som händer, sopa och gå vidare! Handlar om att ge & ta här i livet!

Tack till Familjen Andersson/Wallgren som gett gåvor till min insamling för barnhjärnan på hjärnfonden, STORT TACK! <3

Gå in här om ni vill hjälpa mig--> min insamling <--- för att hjälpa mig samla in pengar för forskning!

Det tar jag med en klackspark!

Hemskt så trött vart jag när jag kom hem från fritids idag, jag har blivit en anning försoffad på detta jullov skulle jag tro ;)
Men visst är det skönt och sova ;-D Somnade på puffen i tvrummet..



Mys och bus med mamma & lillebror blev det med!



Min tokiga lillebror!!!

Hemska räliga sår finns det gott om, stackars min gump :( Fått sitta så mkt på pottan de senaste dagarna nu för att lufta gumpen, förhoppningsvis ska den läka snart.
Så nu har mamma utökat pottsittandet på morgonen och kvällen så jag får mer luft för min gump alltid, mamma börjat fundera över om jag även skulle sitta liten stund mitt på dagen också...
Mitt urin är så starkt, och det fräter lixom på min gump :-/

Imorgon fritids dags igen, skojigt! Sen har jag jul lov resten av veckan, ledig på måndag och sen kör skolan igång på riktigt igen! Härligt :-D Sen har jag en & annan ledig dag framöver med för olika besök som på hab ssk osv.. sånt som måstes!
Ringa tandläkaren för att dra ut tänder säger mamma... jaja det tar jag med en klackspark ;)

Har sex lösa tänder som de snart måste dra ut på mig då jag inte får tappa dem själv, risken är väldigt stor att jag då sväljer ner tänderna fel och det får bara inte hända! Så ett säkrare kort för mig är att dra ut dem :) Lite lugnande & bedövning så funkar de fint! Sist så rörde jag inte en min hihi då sov jag!

Idag berättade Mamma en sak för mig, oooooo va jag hoppas :-D Om vad får ni inte veta än hihi, men inom snar tid så får ni veta! Och antagligen kommer jag då vara världens lyckligaste!!!!!!

Nu är det bara två veckor kvar tills jag börjar bada med mamsen!
Inga liftar ngnstans på de där stället, så tur är att vi har rätt till dubbelassistans under badet så mamma inte tappar mig när jag är hal som en ål.

Ser att min statistik har ökat drastiskt, lämna gärna spår efter er :) Trevligt!

Nu ska jag sova, godnatt

/Mathilda


Kommunikation, Techtalk



Här har ni min techtalk, kom på att det var en grej som jag fått efter jag slutade blogga sist.
Nu är detta en bild mamma tog för ett tag sen, för nu finns det inte lek på den för där har vi istället film. Och så har vi en duschknapp!

Vad är denna bra för då?
Som ni vet så uppfattar jag inte det jag ser så himla bra och på så vis inte bered på omvärlden.
Därför trycker assistenterna/föräldrar/syskon osv på denna före dessa saker ska hända. Precis sekunden innan det händer ska det tryckas för att inget annat ska hända innan det som ska hända.

Denna techtalk har jag haft sen innan sommaren, och en knapp som jag säkert vet betydelse på är Taxi knappen. När mamma/ass/pappa trycker på den knappen så vet jag direkt vad som ska hända :-D De andra knapparna är osäkra om jag förstår.... men så är det ju olika vilka knappar som alla kommer ihåg att trycka på innan saker och ting? Är ju jätte viktigt att inte glömma trycka innan händelserna för att den ska göra sitt för mig. Sen trycks ju de olika sakerna olika ofta, och kanske jag inte tycker blöjknappen är så rolig heller för den delen exempel så varför ens reagera på när de trycker på den ;)

Nej men i hela helheten är den för att förbereda mig på alla de olika sakerna
ex. trycker man alltid tre ggr på knappen
När taxin håller på att backa in så börjar mamma trycka på taxi knappen, så att tredje trycket trycks precis innan taxigubben kör in mig i taxin! Och skulle de va så att det är en seg taxigubbe ;) så får ju mamma trycka kanske en extra gg för det får inte gå för många sekunder liksom innan han kör in mig i taxin. Inget ska ju hända imellan för att jag ska förstå vad de olika ljuden betyder !

Hajjar ni? så rörigt de ble ;)


Bajs lista

Idag har jag träffat nya kompisar som jag är så glad att jag lärt känna!
Loke & Zeb heter dem, Loke vart helt facinerad (stavas?) av mitt hår, men han gillar nog mammas mest ;) Men det är ju så lååååångt, och mamma får inte ha håret uppsatt av honom hihi.

Loke och Zeb är också barn som "hänger" på habiliteringen precis som jag ;) Loke har down syndrom och Zeb har haft cancer som han knuffade strongt ur sitt liv för cirka två år sen, men för att få den elaka cancern från sitt liv fick han amputera sitt ena ben.
Men vi tuffingar hänger inte läpp för det, för både Loke & Zeb & Jag är lika glada för allt ändå & har ju en enorm livsglädje!
*Superkidz*


¨
Loke hjälpte mig med mina kråkor ;-)




Jag tror nästan Loke är lite tokig i mig den token ;)




Mamma med Loke och Zeb längst bort :)

Idag blev Loke 3år, hipp hipp huurra!!

Så vi har varit där o gosat, sovit ;) och ätit kaka och pussats!!



Inatt när mamma jobbade med mig så tog hon tillfälle att även jobba på detta ovan lite :) Munskölj lista- då jag måste skölja min mun ett par ggr om dagen med zendium för att hålla blåsor borta från min mun så gott det går, och det kan jag tipsa er om att det fungerar jätte bra! Och så borstar jag tänderna med zendium tandkräm morgon & kväll!

Sen en bajs lista så de håller koll på mitt bajsande ;) Då jag inte alltid sköter magen så bra, och klyx vill jag helst INTE ha!! Gör så fruktansvärt ont i magen!

Sen en pep-mask lista då jag måste andas i den några ggr dagligen för att underlätta med allt slem, hjälp för hosta & liten mindre risk för lunginflamationer...

Se nedan:



Så andas man i pep-mask! Ibland tycker jag det är väldigt tråkigt, men oftast är det helt okej!
Ibland asgarvar jag i den ;)

Blivit mkt mys med papsen & lillebror ikväll. Fick sitta på pottan i 2 timmar för min rumpa är så sårig & dann :( Mkt tråkigt! Den behöver mer luuuuft! Såg på teletubbies med lillebror och Blixten :)






Vid jul så köpte mamma en kalender till mig av brandmännen :) Pengarna går till barnavdelningen för de kalendrarna!



Vem vet kanske barnavdel behöver lite bättre där uppe så .. en hel del av dem kan ha bättre bemötande mot en när man kommer dit o behöver hjälp :-/ (där drog jag inte alla över en kant) men vissa människor där uppe behöver verkligen gå en utbildning om bemötande mot sjuka barn & deras föräldrar eller ngt...
Men där finns också dem som är jätte underbara där uppe! <3



Nu så är det sovdags!
Fritids imorgon!!
GODNATT
/Mathilda


OBS! Nu är banemej badplats ordnat för mig och mamsen :-D Jippi!!!


Ny frissa



Nytt år, ny frisyr ;)


Nyårsafton

Hej år 2012 !
Nytt år var det ja, vad är skillnanden egentligen ? Jo det är ju bara ett halv år kvar i årskurs "0" för min del, sen börjar jag ju i 1:an till hösten :-D Då börjar skolplikten minsann!

Vi hade huset fullt igår på middag & efterrätt som smakade toppen! Och mysigt sällskap av familjen Karlsson.



Nyårsmiddagen:
Mammas egna potatisgratäng med mozzarella
Helstekt ytterfilé
Sallad & rödvinsås



Jag åt bara av potatisgratängen & rödvinsås så svårt o få det andra riktigt mossat & mixad mat är jag inte alltid så förtjust i..
Sen fick vi chesecake till efterrätt som mamma gjort, den va hiiiiiiimla god !!!



Jag hade en jätte bra nyårsafton, blev mycket kel med Mia i soffan & mamsen.
Och jag gick inte o la mig för än vid 23 ;)








Imorgon ska mamma ringa o anmäla mig till badet :-D SÅ SKOJ! Ja längtar till baddag nr: 1 !!

Har ni några nyårslöften??
Jag önskar att mitt nyårs löfte kunde varit att inte få några ep anfall....
Istället tycker mamma att jag kan ha nyårslöfte att sova om nätterna varenda natt ;) Tråkigt hon ska va då!


Ett bra tag har jag hållt på med en obehaglig sak, tycker mamma iallafall...
På nattetid har jag börjat lägga mig på magen och ansiktet neråt... första gg mamma såg detta för några månader sen så trodde mamma att jag lekte... men när ja sedan började låta väldigt obehagligt.. så vände mamma på mig och insåg att jag börjat med en MKT DUM GREJ!!
Och det är att ligga med huvudet neråt och kväva mig själv om ingen annan flyttar på mig så jag får luft.. För jag tänker inte lyfta upp huvet iallafall!
Väääääldigt dum grej tycker mamma!

Nästa vecka börjar skolan på riktigt igen, de e ju på tiden!!!!

Godnatt/Mathilda


RSS 2.0