GÅSTOL

Fick önskemål om börja berätta lite om olika hjälpmedel, och har tänkt på det också lite. Hoppas ni är intresserade =)

Här har ni mig i min gåstol iallafall, rätt så nytt hjälpmedel för mig som jag fick i December 2009.
Haft gåstol när jag var i 1-2års ålder med, men mellan 2år och fram till nu har ingen gåstol direkt passat mig som har funnits att välja på.
Men nu äntligen!

Det är ju en frihet för mig att få vara "Stående" utan ståskal.





Som ni ser har jag skor på när jag är i gåstolen, och det är ett måste. Dels för dem tynger ner mina fötter så jag lättare kanske ställer mig på fötterna då det blir tyngd neråt. Och för att om jag går så jag går på hela foten och rätt. Så att jag med andra ord använder fötterna så som jag ska. I skorna måste jag alltid ha strumpor, då skorna sitter på rätt hårt på mina fötter och de kan ju kännas rätt jobbigt utan strumpor då.



På gåstolen (bild ovan) så är framhjulen svängbara vilket underlättar såklart för mig att traska iväg, där bak är det vanliga däck och allra längst bak som inte syns på bilden där dock är små "tipp säkerhet" så att jag inte kan falla bakåt med gåstolen. På bakhjulen fram till ser ni även broms som också finns på andra bakhjulet. Gåstolen passar upp till rätt länge, beroende på hur fort man växer. Jag växer inte så fort och därför kommer jag att kunna ha denna rätt så länge, år.



Man tar först på mig skorna och den biten. Sen är det dax och sätta mig i gåstolen.
Som ni ser bak min rygg är där "rör" som håller mig i gåstolen, dem kan man lyfta upp ut mot sidorna så att jag kan placeras i gåstolen när jag är placerad lyfter man tillbaka dem igen. När jag är i gåstolen är det EXTRA viktig att man har uppsyn på mig när lillebror är hemma, då han kanske bara vill vara snäll och hjälpa mig på ngt vis så är tyvär dem "rören" som håller mig på plats lätta att ta väck för honom. Så håll koll hela tiden måste man.

Under stjärten har jag en liten "sadel" att sitta på, en rätt smal sadel men det ska ju inte vara så skönt för det är ju inte sitta jag ska göra. Men jag tycker den är lite skön för jag kan till och med somna i gåstolen hihi.

Detta är en gåstol som man även kan använda utomhus om man kan gå i den förstås för det blir för jobbigt för den som puttar annars eftersom den är så långt ner. Sen är de ju som så att jag ska förstå funktionen i den och inte åka "snålskjuts" i den. Jag måste med andra ord lära mig gå i den så får jag komma ut, och om ja kommer lära mig det helt och hållet och veta vart jag tar mig är en mkt osäker bit som vi inte vill gå in på eller hoppas för mkt på osv. Ta en dag i sänder!

I gåstolen trivs jag ENORMT bra! Jag kommer upp, ser världen i helt annan synvinkel.. i den synvinkel jag skulle sett från om jag inte hade mina hjärnskador. Och jag får pussar både från vovven och lillebror och lillebror pratar med mig mer när jag är på den nivån.

Ett mkt bra hjälpmedel som mamma la märke till på internet som hon bad om att få hem sedan från habiliteringen!


Kommentarer
Postat av: susanne

va skönt att du rivs i din gåstol. Mycket bra mathilda. Ja Gabriel var nog lite liten för din rulle.. hehe.. Var tur jag gick iväg med den för annars hade han aldrig låtit den vara ifred..

2010-01-07 @ 08:18:58
URL: http://tinkerbellan.webblogg.se/
Postat av: Emma

Vad snygg din gåstol är, du ser så mycket större ut i den. Jag hoppas den hjälper dig till max och får dig att utveckla bättre balans.



Kram

2010-01-07 @ 13:04:01
URL: http://emmawik.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0