EEG undersökning

 

Tisdagsmorgon klockan 07:40 vart jag med mamma & pappa på sjukhuset på Klinisk Fysologi och gjorde en EEG undersökning. Kändes väldigt ovanligt, för det var såååå längesen. Förut kände vi oss som "stampatienter", skönt vi inte gör det längre. Nervösa var vi iallafall att jag inte skulle somna där.

 

Hon blev så glad över att se mig, vi har ju gått till samma sen första gången jag var där då jag bara var en månad gammal. Så hon har ju fått se mig förändras genom tiderna. Känns tryggt & skönt att ha samma person hela tiden. Det bästa av allt att hon är toppen bra & trevlig!

 

När jag var mindre så fick jag elektroder fastklistrade på skallen med tejp. Vilket var ju jätte svårt att få att sitta där, jag ville gärna dra bort det och det var ju lätt gjort. Och så gjorde det ont att ta bort tejpen från håret. Då det är ett rejält tejp dem använder sig utav.

 

Bild från jag var mindre nedan:

 

Se bild ovan hur man gjorde förut. På den tiden låg jag hellre i vagnen och sov än på sängen dem har.

Igår var det mitt 17:e EEG sedan jag var 1 månad gammal. Då mitt första levnadsår gjorde det ständigt. Utöver dem 17 eeg undersökningarna så har jag gjort cirka  fem stycken i Lund också.

 

Förberedelser inför EEG är endast att man inte ska ha sovit så mkt, så man är trött. Då jag gör sömn eeg. men även registrerar man ngr minuter av vaken aktivitet också. Vilka slags eeg som görs allt som allt är: sömn eeg, eeg specialelektroder, eeg videotelemetri. Tror det va alla..

Jag är ju inte dem man kan styra över, så jag sov ju hela natten ändån. Jag fick min medicin & mat på morgonen på sjukhuset, vilket jag ofta somnar i samband med och mkt riktigt det gjorde jag!

Så det gick kanon! Och vi gjorde sextiominuters undersökning i sömn och tio minuter i vaken. Och tio minuter i vaket med ljusretning (fotostimulering). Vilket menas med olika blindljus sätts igång vid mig som jag kollar på. Så vill de med det se om jag reagerar på det. Vilket jag aldrig gjort! Skönt, för det finns så mkt blinkande över allt i vardan. Och jag älskar ju blinkande ljus.

 

 

På bilden ovan förbereder "sömn tanten" mössan med inbyggda elektroder i som ska sättas på mitt huvud. Det hon gör är att hon sätter en slags salva som ger kontakten mellan hjärnan & elektroderna.

 

 

På bilden ovan "gnuggar" sömntanten ner salvan mer intill skallen.

 

 

Bild ovan tycker jag sömntanten börjar bli lite jobbig för jag är ju trött!!

 

 

Nu kopplas jag in till eeg maskinen och sömntanten gör mig redo & kollar så alla elektroder sitter på plats.

 

 

Elektroderna fixas nu på bild ovan och nu börjar jag somna in.

 

 

Nu sover jag på bild ovan, så nu börjar undersökningen!

 

 

*snark*

 

 

På bilden ovan så är det dax för ljusretningarna, man såg inte om jag reagerade på något av det. Men man vet aldrig vad som visats sig på datorn som gör undersökningen.

Och det får man veta inom en-två veckor! Eller rättare sagt när doktorn hör av sig! Men svaren kommer inom en vecka ungefär iallafall.

 

Undersökningen gick JÄTTE bra och jag skötte mig fin fint! Pappa var dock pinsam som satt på en stol ochs omnade.. helt plötsligt var han nära på ramla av stolen för han drömde för han hade somnat hahahaha!!

Mamma fick ju hålla sig vaken och koll på mig!

Skönt det gick super bra iallafall.

 

 


Kommentarer
Postat av: salle

tack för att du beskrev din EEG undersökning för att ja det många som inte vet hur det går till.

du är Cool B-)

2012-03-09 @ 11:54:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0