West Syndrom - Infantil Spasm


 Primärgeneraliserad ep, trots att fokala hjärnskador oftast föreligger.
 Diagnos ställs oftast 3-8mån, 98% före 1års ålder.
 Spasmer axial muskulatur (oftast "fällknivsanfall") 1-2sek & serier.
 Motorisk och psyskis stagnation eller tillbakagång är regel.
 EEG visar interiktalt hypsarytmimönster: oregelbunden epileptiform aktivitet med kaotisk blanding av långsamma vågor och spikes och sharp waves. Patologisk bakgrundsaktivitet.
 Etiologi: Blandad! Missbildningar i hjärnan, tuberös skleros, pre och perinatala hypoxier, blödning, trauma. Ibland hittas ingen bakomliggande orsak, en del av dessa har god prognos med senare normal utveckling (dock endast ca 10-15% av hela gruppen).
 Prognos: De allra flesta ca 80% blir mentalt retarderade. Mer än hälften utvecklar senare andra former av epilepti, tex Lennox-Gastaut, 30-50% har cerebral pares, många har autism mm.
 Behandling: 1. Vigabatrin(Sabrilex)  2. B6(pyridoxin) i högdos  3. ACTH

MIN KOMMENTAR:
Detta var sjukdomen jag insjuknade i redan som 2veckor gammal. Nu har jag inte just bara denna sjukdom specifikt kring min epilepsi, utan efterslintningar av den då den normalt försvinner efter de 1-3års levnadsåren. Efterslintningar av denna sjukdom, jag har behandlats med Sabrilex, den gav mig sämre syn. Nu tror jag inte det finns specifikt namn på hela min slags epilepsi än från min dr sida. Mer än efterslintningar av West Syndrom & Generaliserad Epilepsi. Har mkt kvar av West syndrom då jag fortfarande än idag har "fällknivsanfallet", Det är så mitt anfall börjar men "Slutar" med generaliserad epilepsi (vad vi vet just nu).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0