BRH utskrivningsamtalet



Igår hade mamma, pappa, 2st från brh och 2st från hab utskrivningsamtalet från BRH som jag var för ngr veckor sen.

Det är alltid lika jobbigt var gång man får höra allt trots man hört det förut, men det blir mer & mer förstärkt efter hur många ggr man får höra allt.
Det va egentligen inget som vi inte viste som de sa, men ändå "förstärkte" det hela.

 Jag är 4år gammal, men min utveckling är 1-3månaders ålder - Dock så finns det få saker som gör att jag är äldre än så och saker som gör att jag är yngre än så.
 Ätandet - Så har vi fått en tid till undersökningen FUS Det är inte länge kvar dit för det är denna månaden. Att fortsätta "mata" mig med napp istället för sked ska vi göra om det är bättre än sked & det är de verkligen. Och jag får ju faktiskt i sig en liten portion då & då per dag. Det är för jag ska känna smakupplevelsen och känna att det inte är farligt att få något i munnen. Alltså deras teori är att jag blivit rädd sedan mina halsmandlar som vissa IDIOTER på csk inte kunde tro på mamma om. (dem är för stolta)
 Ska stimulera dagligen med jiggler eller tandborste/leksaker osv runt & i munnen dagligen - för att förbättra mina förutsättningar att använda munnen till att äta.
 Kommunikation - (det hela vi åkte dit för) . . Jag ska "bada i ord" precis som jag redan gör. Dem tyckte inte vi hade så mkt att ändra på för dem var jätte imponerade av vårt arbete. Ska alltid berätta vad du gör med mig, benämna det som jag tittar på för mig, bekräfta mina signaler ex. "jag ser att du är arg Mathilda". För att: jag ska få möjlighet att fortsätta att upptäcka språket, att orden betyder ngt, kanske kan orden när de får höras många ggr kopplas ihop med händelser/sak osv. Man ska tänka på att inte använda långa krångliga meningar. (så den sista meningen här känner jag att vi ska ändra på lite) För övrigt så tycker de på BRH att vi har en fantastisk kommunikation redan, en speciell sådan. För när jag gör ljud, rörelser så vet mamma oftast vad jag vill.. men det är ngt mamma sett som självklart och inte förstått själv att hon gör men de har brh upptäckt så nu har dem förstärkt mamma med det, så nu vet ju mamma att de hon gör är jätte bra och att fortsätt aså för det är ju kommunikationen som vi har tillsammans. Vi ska även använda hos av konkreta föremål vilket vi gör till en viss del redan, och taktila tecken dock bara välja ut ngr få att börja med och låta de ta sin tid om jag lär mig det eller ej. För att: öka min förståelse för vad som ska hända. Under lek & bus, ska man uppmuntra mig att vilja mer.. att välja själv. Ex. stoppa gungan och vänta på att jag visar genom kroppspråket eller ljud att jag vill gunga mer eller inte. För att: jag ska uppleva att jag kan påverka själv. Och att då tänka på att använda orden STOPP och MER för att öka tydligheten i de sambanden.
 Bestämde att det nog kommer bli en tripp i höst till brh igen för ätandet beroende på vad FUS visar nu i Juni.
 Brh var väldigt nogranna med att berätta hur imponerade de var över vår kommunikation och arbete med mig :)
Jag måtte nog ha världens bästa mamma ;) hihihi !
 De är säkra på att jag tar efter saker som jag ser tydligen medvetande, eftersom jag även kliar mig om det klias osv. Under en grej på snozel i Lund så upptäckte dem starkt att jag tog efter saker & ting.


Det var rätt roligt att få höra att vi gör så mkt redan som vi inte själva tänkt på, för det är en självklar sak för oss som är vanlig liksom. Vi trivdes där kanon iaf så ser framemot ett besök där igen.
Längtar till FUS trots det är obehaglig undersökning.

Så nu kommer det läggas upp lite här hemma, Lite nytt hur man ska se på mig, hur man ska vara med mig hur man kommunicerar med mig.. det är ju super viktigt att ALLA i min omgivning gör samma.
Man ska ju även behandla mig som 1-3månaders bebis, leka med samma slags leksaker.. prat och gulligull och hela de köret.. .. .. fast plus minus noll och lite sådant..

Så va det ! Ngr frågor ? Dimp ner det i en kommentar.. va inte rädda för att fråga !

Kommentarer
Postat av: Maria

Hej!



Först o främst: vilken söt flicka du är, Matilda! :O)

Å sen: vilka toppenföräldrar du har!! De kämpar verkligen på för att du ska ha det bra.

Tycker bloggen är helt underbar o läsa.



Måste kännas underbart för din mamma o få så mycket respons o beröm för allt jobb hon gör med o för dig. Fortsätt kämpa på!! :o)



Många kramar Maria

2009-06-05 @ 21:58:22
Postat av: Emma

Det lät ju ändå som en helt okej sammanfattning. Det tråkiga är givetvis tråkigt, men det var ju inte mer tråkigheter. Nästan tvärtom - iaf med kommunikationen! Och med maten, ja, där gör de ju i alla fall något, det finns en plan. Även om mkt kanske är ovisst så finns det grejer att jobba med och grejer att jobba för. Du har en himla massa tur som har din mamma!!! Hon är guld värd x 100000000! Plus lite till!

2009-06-05 @ 22:14:52
URL: http://emmixen.se
Postat av: Elsie

Va duktig du har blivit Mathilda

OCH DU HAR EN DUKTIG MAMMA

Fortsätt kämpa

2009-06-05 @ 22:14:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0